tisdag 8 februari 2011

Vad kommer du att uppskatta att du gjort med ditt vid 85 år?

Den tanken har slagit mig och jag har insett att det är en viktig tanke att hålla vid liv, för att inte lägga fokus på fel saker. Fel för en själv vill säga. Det finns inte några skrivna regler kring det. De reglerna skriver DU och ingen annan eller lever man i en familj så kan familjen ha gemensamma tankar. Men ändå är det bara DU som kan leva ditt liv med dina mål.

Vad är viktigt för mig i mitt liv? När jag är gammal vad kommer jag vara mest lycklig över att ha upplevt och att ha ägnat min tid åt? Det är tankar som är påtagliga när ens svärföräldrar och dotter försvinner alldeles för tidigt. Kanske jag hade fått dessa tankar ändå. Men jag tror inte att tankarna hade varit lika tydliga.

Är det att ha slagit knut på sig själv för att hinna med "allt". Ha tipp topp städat hemma jämt, ha haft senaste designen hemma och senaste modet på kläder och skor samtidigt som du jäktat mellan dina och barnens aktiviteter för att det är så det "ska" vara. Att kämpa 24 timmar om dygnet för en perfekt yta utåt där helst inga känslor om att man kanske inte mår helt bra får störa för att du är så lycklig. Inte prata om svåra saker för det ska vara så roligt och spännande hela tiden. Pressat med en framgångar och skapad lycka i form av materiella saker.

Det känns som att det är det livet en hel det människor i detta land lever. Jag syftar inte på någon specifik och jag överdriver kanske.
Jag tror tyvärr att det är många som inte stannat upp och känt efter och frågat sig "hur mår jag egentligen en vanlig vardag"? Eller är det bara under helger och semestrar vi lever det riktiga livet? Aldrig tänkt på att de andra dagarna, vardagarna är så många fler år ut och år in? Jag uppskattar numera ofta småsaker i vardagen. Det får mig att må bra förutom helger och semestrar :).

Jag tycker att det är en viktig del att uppskatta saker på måndagar, tisdagar, onsdagar, torsdagar och fredagar betydligt mer än jag gjorde förut. Det är viktigt med balans alla dagar om året och harmoni helt vanliga vardagar. De flesta vardagar i alla fall. Vissa dagar kan såklart vara tristare än andra ;).

Jag försöker skapa den harmonin i mitt liv. Små toppar att se fram emot mitt i vardagsstressen. En ledig vardag tillsammans hela familjen hade vi i oktober och november förra året. Detta ska vi ha i mars och april också. Då vi hittar på en aktivitet som vi alla gillar (badhuset, lekland). Vi försöker ha en tv-fri kväll en vardag i veckan då vi spelar sällskapsspel.

Sedan är en viktig del att tänka på att skapa bra självkänsla hos mina barn, här är en bra länk. Självklart är det väl vad alla vill men man kanske "glömmer" det ibland i vardagsstressen. Ingen är perfekt förälder hela tiden men om man har det i bakhuvudet vad man kan göra för att skapa en god självkänsla hos barn är så tror jag ens familjerelationer blir mer harmoniska.

Vad mer tycker jag är viktigt - samtal med andra människor om hur vi mår och har det. Inte bara yta, renovering av hemmet och vilken iphone som kommit. En blandning är såklart bra. De saker jag nämnde är också delar som intresserar mig men inte enbart. Glädje - att skratta och att ha roligt är en livsviktig del i livet också. Det var i somras/höstas 2010 som jag återigen kände äkta genuin glädje och kände att livet inte jobbigt på samma sätt. Visst har jag varit glad över livet sedan 2008 då vårt tredje barn föddes men ändå har det bitvis varit tungt. Men sedan förra sommaren/hösten har jag mått bra. Kanske lite bidragande att det var då jag fick jobb under förra våren.

Att ha en positiv loggbok kan vara ett sätt att må bra tror jag, se här vad jag menar. Jag har inte provat att skriva ned  men när det var som tuffast så tänkte jag nog mycket så för att försöka  upprätthålla en glädje i kaoset.

Inga kommentarer: