onsdag 26 januari 2011

Storebrors kommentarer vid 2,5 års ålder

ELIAS funderingar på Nora sommaren/hösten 2007 (2,5 år gammal):

1 juni 2007 (3 dagar efter att hon föddes): frågade Elias "kan Nora prata?"
Han går och funderar på henne på sitt vis. Vi sa nej hon sover så hon kan inte prata.

14 aug 2007:
Elias sa idag efter dagis "Mamma, är du ledsen på Nora. Ska Nora inte gå på dagis. Får jag hålla Noras hand?" Det är två pojkar på dagis som har varsin lillasyster som skolas in nu och jag antar att de hållit sin syster i handen. Antar att Elias också vill ha sin lillasyster. Jag sa att Nora ska inte gå på dagis och att hon är i himlen. Då sa han "jag har flugit högt upp i luften i himlen". Jag sa då att ”Vi kan inte åka till Nora även om vi kan flyga i himlen”.

28 aug 2007:
Jag sa till Elias imorse "Har du hört att det åskade jättemycket i natt?" Han svarade "Nej, var är åskan nu?" "Jag sa att nu åskar det inte men i natt har det åskat uppe i himlen och då bullrar det och låter". Då började han gapskratta och sa "Då åskar det på Nora". Jag sa "Ja tror du hon har galonkläder på sig?" Då skrattade han ännu mer och sa att han inte trodde det.
 
I en av garderoberna i hans rum står ett par skor han hade förra sommaren. Han tog fram dem och när jag sa att de är för små att han hade dem när han var liten så sa han. "När vi får en bebis kan den ha mina skor". 

4 november 2007:
Elias har så mycket tankar. Igår var vi och tände ljus på gravar och minneslunden. Elias sa när vi berättade att vi skulle göra det "Vilka gravar?" Vi sa farmors och farfars och Noras. Då undrade han om var Nora är och så sa han att "hon kommer inte tillbaka" och "jag längtar efter Nora". Han somnade dock i vagnen på vägen dit så han missade det hela.

Idag har vi varit på minnesgudstjänst som Spädbarnsfonden ordnat för alla som förlorat barn i Mariakyrkan på Mariehem. Det var jätteskönt att ha varit med, men betydligt jobbigare än jag hade tänkt att det skulle vara. Sedan åkte vi till minneslunden för Elias ville vara med och tända ljus för Nora. Idag sa han "Nora kommer inte hem, hon är nästan död". Vi har inte nämnt ordet död någonsin för honom eftersom vi inte tänkt att han förstår ordet. Men det verkar han ha snappat upp själv men förstår gör han nog inte.

(Kommentar januari 2011: Som jag tidigare skrivit hade vi sagt ordet död om vi vetat att man ska vara tydlig och säga det ordet med barn.)

Inga kommentarer: