tisdag 25 januari 2011

Dikter som hjälpt mig

MIN STARKA MAMMA

Min mamma är så stark,det säger faktiskt alla.
Men i ensamhet om natten jag sett hennes tårar falla.

Under sömnlösa nätter kommer jag tassande på tå.
Hon vet att jag är där, för att hjälpa henne förstå.

Lika ändlösa som strandens vågor är hennes smärta
Jag vakar över min starka mamma som alltid bär mig i sitt hjärta.

Hon bär ett leende, ett leende som hon tror hon döljer.
Men genom himlens dörr ser jag tårarna som följer.

Min mamma försöker hantera döden för att hålla mig kvar.
Och alla som känner henne vet att det är den enda möjlighet hon har.

När jag vakar över min starka mamma genom himlens öppna dörr
försöker jag förklara att änglar skyddar mig nu, såsom hon gjort förr.

Men jag vet att det inte hjälper eller lättar bördorna hon bär.
Har du möjlighet, gör ett besök och visa att du håller henne kär.

Vad hon än säger, hur hon än mår.
Min starka mamma har för alltid ett hjärta fullt av sår.
Kay Des'Ormeaux, org: "My surviving mom"

*********************************************


Var inte arg lilla mamma
Jag var tvungen att gå
När någon klippte banden
Orkade inte mitt hjärta slå

Älskade pappa
Mitt liv blev så kort
Ta hand om varandra
När jag flyger bort

Jag vet att ni gråter
Och det finns ingen tröst
Men lyssna till era hjärtan
Och ni kommer höra min röst

Jag finns inte bland er
Men jag finns ändå
Jag hör era böner
Och älskar er så


Okänd författare

*******************************************

GRÅT EJ MER MAMMA

Gråt ej mera min mamma,
livet hos dig blir kanske aldrig detsamma,
men låt mitt minne bli kärlekens ljus!
Låt det alltid lysa i ert hus!

Tiden är kort, det har jag visat,
lev i värme och ljus låt inget bli nedisat!
– Det är min gåva till er.
Låt aldrig mer mörker och smärta få övertag!
Gläds istället åt var dag!

Författare: Sis Foster
******************************************

"Mamma, min Pappa,
se vad jag kan!
Jag kan gå nu,
och jag hoppar lite grand.
För mina vingar de bär mig
varthän jag än vill,
flyger dit där ni är,
och följer ert liv.
Fast ni inte ser mig
så är jag alltid där,
någonstans runt om er
i universums stora sfär.
För jag färdas över ängar
bärs upp av en vind,
tittar till er och flyger ner
och ger en puss på er kind.

Jag samlar era tårar
och fyller på vår brunn,
vars vatten blir till regn
som landar på er mun.

De tränger in i er själ
för att läka de sår,
som gör så ont av saknaden
av allt ni inte får.

Ha mig intill er
närhelst ni än vill,
ge mig all världens kramar,

vad jag än vill och lite till.
För ni vill visa er kärlek
ge mig allt så fint.
Men mamma/pappa, er kärlek
känns från jorden o ända hit.

Jag säger stolt till de andra
små änglar som är här
Titta - det är min mamma/pappa!
och de håller mig så kär
Jag lyser utav stolthet
som blir till stjärnans ljus,
som ni ser om natten
när det släckts i varje hus
För jag är den stjärna
som lyser stark och klar.
Jag är ljuset inom er
som alltid stannar kvar...

Okänd författare

Inga kommentarer: