söndag 27 mars 2011

Vi lever under samma himmel, men vi har inte alltid samma horisont

Idag har vi inhandlat lite frön och såjord. I år ska vi äntligen köpa pallkragar och odla lite morötter och ärtskidor på radhustomten. Jag känner mer energi för varje vår och i år känns det som att vi ska hinna detta med glädje. Det har tidigare år inte prioriterats. Saknaden efter vår dotter finns där såklart men det går lättare för varje år. Vår familj blir aldrig hel men jag tror att vi har hittat ett sätt där vi känner oss trygga och att vi alla är rädda om våra relationer som storebror, lillebror, söner, mamma, pappa, fru och man. Detta med att ha ett bra samspel i familjen värdesätter vi mer och tänker på mer än om vi inte genomgått något jobbigt. 

Jag hade inte på samma sätt reflekterat över hur jag mår och hur mina barn har det på samma sätt som jag gör nu. Inte känt samma tacksamhet över de vanliga dagarna som jag gör nu varje dag. Noras gåva är denna att vi som familj är mer måna om varandra och varandras känslor. Vi är fyra olika individer som hela tiden utvecklas tillsammans och individuellt och måste anpassa oss efter varandra och kompromissa. Varje kväll pratar jag och min man om dagen som varit och det är något vi alltid gjort men kanske vi hade varit sämre på det om vi inte haft det tufft. Tacksamhet är något som är viktigt att känna varje dag tycker jag och som lätt glöms bort i vårt moderna samhälle tror jag.

Ett bra förhållande känns igen på att det alltid kan bli bättre - och alltid blir bättre.
Källa: Okänd

Vi lever under samma himmel, men vi har inte alltid samma horisont.
Källa: Konrad Adenauer
 
Under himlen tillhör vi alla samma familj.
Källa okänd 

Kärleken är som en fjäril - ju mer man jagar den desto svårare är den att fånga.
Sätt dig bara lugnt och stilla ner pch håll fram din arm så landar snart fjärilen i din öppna hand.
Källa: Indianskt ordspråk

Våra önskningar är som små barn: ju mer man ger efter för dem, desto mer kräver de.
Källa: Kinesiskt ordspråk

Inga kommentarer: