onsdag 2 mars 2011

Reservkraft - Boktips nr 3 och 4

Just nu läser jag Reservkraft av Tomas Sjödin, (finns att köpa här: Bokus och Bokia). Han har även skrivit När träden avlövas ser man längre från vårt kök, (finns att köpa här: Bokus och Bokia).

Två av deras tre söner dog som tonåringar i en odiagnosticerad hjärnsjukdom som gjorde dem sakta sämre.

Jag gillar hans böcker mycket, speciellt mycket Reservkraft.

Jag måste delge er ett stycke i boken Reservkraft:

Att den som länge sörjt en älskad livskamrat en morgon vaknar och känner en liten rännil av lycka över pelargonen på fönsterbrädan, innebär inte för ett ögonblick att man sörjt färdigt. Att man måste gå ut från den uppsluppna festen för att gråta en skvätt betyder inte att glädjen där inne var konstlad. Lycka och sorg delar bostad i bröstet. Hyreskontraktet är livslångt. Det är tillåtet att vara glad. Också när man är förtvivlat ledsen.

Så fantastiskt välskrivet tycker jag, vilken känsla detta stycke ger mig. Exakt så har jag många gånger känt när jag befann mig i sorgen och ibland kan det svepa över mig även nu. Men omgivningen som inte själva drabbats av egen sorg förstår inte det att man kan vara glad fast man är väldigt ledsen.

2 kommentarer:

maria sa...

Så klockrent och så sant...visst är det så...tack för dina boktips, den ska jag kolla upp...
Var på en av hans förelsäningar i Gbg, han är grymt bra...

maria sa...

Tack för dina styrkekramar under gårdagen....var ju inte ett dugg sent eftersom den hemska dagen var igår...Ska jag vara riktigt ärlig så var tiden/dagarna innan årsdagen svårare...man jagar liksom upp sig för den dagen...gör ett blogginlägg senare under dagen, med några bilder från igår...
Böckerna förresten, med Thomas Sjödin är beställda och på väg...
Kram tillbaks....