torsdag 17 mars 2011

Karlavagnen

Karlavagnen är ett program som jag emellanåt tänker att jag ska lyssna på varje gång det sänds sedan glömmer jag bort det. Men nu ska jag börja lyssna. Det är ofta så jättebra program.

Jag fick tips via den fina bloggen Smulgubbe, hon som skriver bloggen är mamma till 4-åriga Tekla (som har en funktionsnedsättning). Hon medverkar i ett program som sändes den 25 januari 2011, Teklas mamma kommer som samtal nummer två i programmet. Du kan lyssna på programmet här. Det går även att spara på datorn och lyssna på senare. Jag har lyckats lyssna på det idag i omgångar när barnen roat sig själva. Det var ett underbart program. Programmet har temat "Mitt barn är inte som andra".

De föräldrar som har barn med någon form av funktionsnedsättning är föräldrar som lärt sig mycket om livet. Det känner jag att jag har gemensamt med dem. För min dotter som inte fick leva med oss har förändrat mig och min syn på livet. Jag ser numera också på barn med funktionsnedsättningar på ett annat sätt. Jag tror att de flesta gravida är lite oroade för om barnet kommet att vara friskt eller ej. Jag kände när jag väntade Vilmer efter att ha förlorat Nora att de tankarna inte var lika viktiga längre. Det är svårt att beskriva men fokus låg på att få ett levande barn att ta hand om. Självklart hoppades jag att han skulle vara fullt frisk och är såklart lycklig över att han var det.

2 kommentarer:

Maria sa...

Så tänker jag också. Det gör inget om mitt barn kommer ha downs syndrom eller någon cp skada eller liknande. Jag vill bara att den ska leva när den kommer ut. Min moster hade downs syndrom så jag har sett på nära håll att livet inte är katastrof bara för att man har det, man kan få ett bra liv i all fall. Tycker du skriver om många bra saker! Kram

Sandra sa...

Tack Maria. Det tycker jag är viktigt att prata om att familjer faktiskt har barn eller vuxna anhöriga som är deras familjemedlemmar som betyder lika mycket som de "friska" och inte bara se ett syndrom. Det finns en fin människa och inte bara ett syndrom.