lördag 19 mars 2011

Månadens favoritcitat av mina barn

Jag hade när jag började blogga inte tänkt skriva så mycket om mina barn i denna blogg men kanske jag ska skriva lite om dem ändå? Just nu vill jag bara dela några favoritcitat från denna månad.

Bland många fina stunder med mina barn denna månad så har jag några favoriter.

Det ena är när jag hämtade barnen på förskolan. Strax innan vi går får Vilmer en teckning av sin kompis F som är ett halvår äldre. När vi går tittar Vilmer alldeles lyckligt på mig och säger med stor tacksamhet i rösten "Mamma, F är en snäll vän". När han satt i vagnen på vägen hem  sa han "Alla mina vänner är nälla mamma". Det gjorde mig så enormt glad. Det brukar vara full fart på honom jämt så han brukar inte stanna upp och dela känslor med oss. Men han börjar kanske bli stor, snart tre år.

Nästa var nu ikväll. Han har fortfarande blöjor (övar så smått att sluta, men han är inte så intresserad) och så säger han med allvarlig min "Mamma, det är myror i min blöja det kliar på min hopp (lite svårt med s)". Det var lite svårt att vara allvarlig tillbaka.

När det gäller Elias så har jag följande. Det var en kväll innan han skulle somna:
Elias till mig: Mamma, vad gör man när man är 6 år och är kär i någon? Jag: jag vet inte, är något särskilt du tänker på? Elias: E (flicka) säger att L (pojke) har sagt att han är kär i E. Jag: Är E kär i L då? Elias: Det sa hon inte. Jag: Är du kär i någon Elias: Nähää (skrattar) det är jag inte alls.

Några veckor före det så hörde jag honom säga till sin killkompis R "R är du kär i någon?" R: "Nej, det blir man när man går i skolan." E: Vad sa du? Sa du att man blir det i skolan?" R: "Ja".
Jag undrar vad Elias hade sagt om R svarat att han var kär i någon.

Nästa var nu ikväll när jag hade gjort egen blåbärsglass. Fick kommentaren av Elias "Mamma, den här glassen är delikat". Ordvalet överraskade lite :). En stund senare, "Mamma vad betyder delikat?" Lillebror härmade och sa "Mamma den var jättegod dellukat glass".

Mina älskade killar som nu ligger och sussar i sina sängar och de och (jag) saknar sin pappa (man) som är bortrest över helgen men är åter imorgon. Tänk att deras syster missar så fina bröder. Tänk om Nora hade fått lära känna dem och vi henne. Noras fina bröder. Jag uppskattar och tänker nog mera på alla små fina stunder med dem och det får jag tacka Nora.

Jag tycker det är underbart att de pratar om sina känslor. Mina älskade barn.

2 kommentarer:

Adhdmamman sa...

Hahaha... Så underbart goa ungar

lilla angelyne sa...

Vilka underbara kommentarer!!=)

sv; Kan tänka mig hur mycket boken betyder för dig. Och så fint att Elias ändå kunde relatera till boken. Barn är så kloka och det gör ännu ondare i hjärtat att tänka på hur det borde ha varit egentligen!
Kram