torsdag 30 december 2010

Lycka

Precis när vår dotter dött sa en person i min närhet. "Jag är lycklig och mår bra nu efter många år då jag mått dåligt så jag orkar inte med det som händer er". Denna person orkade inte finnas där på det sätt jag hade hoppats på för det som hände oss störde hennes lycka och lyckliga liv hon just då hade. Dessa ord har påverkat mig till att fundera mycket på vad som ger mig lycka och som gör mig lycklig. Jag har verkligen inte samma åsikt som den personen. Lycka för mig är något helt annat.

Lycka för mig är att vara med om både glada och svåra stunder och att ge stöd och att ta emot stöd till den som behöver. Glädjas tillsammans när det finns sådana stunder. Självklart hoppas alla att det är glädje som ska vara merparten av ens liv. Men utan att bearbeta svåra saker tror jag att livet inte blir lika lyckligt. I alla fall inte mitt liv. Jag kan bara svara för mig.

Inga kommentarer: