onsdag 11 maj 2011

En insikt av en vän som värmde

Jag läser i en annan blogg lillaangelyne om att hon fått en kommentar att det var tur att barnet dog tidigt och inte senare.

Jag har en vän som sa precis det motsatta till mig efter att hon själv fick sitt första barn, hennes barn föddes ett halvår efter Nora. Då när hon själv fick lyckan att få ett levande barn insåg hon att vi hade uppskattat några timmar/dagar/ett par år med Nora och inte att det var bäst att hon dog tidigt, vilket hon tänkte, men tack och lov INTE sa till mig. Jag är så innerligt glad dels att min vän hade insikt att inte säga en sådan sak och att hon sedan berättade att hon hade kommit till en annan insikt. Det kallar jag för en vacker insida. Jag uppskattade verkligen att hon delade med sig av sina tankar och att hon faktiskt förstod att vi hade uppskattat att få ha Nora i livet ett tag jämfört med att aldrig få se henne levande.

Jag hade uppskattat minuter med Nora, tänk att få se henne röra sig och att få se hennes ögon. Lilla hjärtat mitt, tänk om vi hade fått en liten tid utanför magen tillsammans!

3 kommentarer:

Jessica sa...

Jag läste samma inlägg och kommenterade den. Jag har själv skrivit om det. Jag har nämligen också fått flera såna kommentarer som att jag ska vara glad att hon dog så tidigt och inte när hon var t.ex. två år. Då jag fick den kommentaren gjorde det så fruktansvärt ont i mig, det var som att förringa min sorg för det "måste ju göra ondare om barnet är äldre.!"
Jag önskar ibland att kunde vara lite "elak" tillbaka i mina kommentarer och säga att då vore det ju bäst om ditt yngsta barn dog istället för ditt äldsta för det har du ju känt längre och skulle sörja mer, undrar om personen skulle fatta då?!
Viken fin vän som vågade dela med sig av sina tankar och som också kunde tänka så pass långt att hon ändrade sin uppfattning. En människa som verkligen försöker känna och tänka sig in i er situation.
Kram

lilla angelyne sa...

Jag håller med Jessica, vilken fin vän som vågade dela det som annars är svårt att tala om och som kunda erkänna den ändrade uppfattningen.

Det är svårt med andras tankar och funderingar. Ibland känns det som om jag lever i en annan värld. Levde jag verkligen i "deras värld" förut? Var jag så...naiv?

Nåväl. Jag hoppas att också personer i min närhet, liksom din vän, kan komma till insikter.

Kram

issatrönnblom sa...

Hejsan! Just nu har jag två tävlingar igång på min blogg där man kan vinna ett valfritt smycke och brilliant smiles nya blekningstandkräm. Gå in på min blogg och klicka på tävlings kategorin om du är intresserad!

Ha en bra dag :) <3

http://tronnblom.blogg.se